TAJUNNAN VIRRASTA TÄHTITUOTTEEKSI -PÄIVÄ, KOOSTE:
Tajunnan virrasta tähtituotteeksi
-päivä järjestettiin Rantsilan Rosenberg Bed & Breakfastissa 17.4.2013 klo
8.30−15.30. Päivässä pureuduttiin tuotteistukseen. Tilaisuuden järjestivät
Luonnostaan hyvinvoiva -hanke (PSK-Aikuisopisto), Matkailusta nostetta -hanke (Haapaveden-Siikalatvan
seudun kuntayhtymä) ja Sienestä on moneksi -hanke (Maa- ja elintarviketalouden
tutkimuskeskus MTT).
AJATUSTENVIRRASTA TUOTTEEKSI
YRITYSASIAMIES MARKKU
PIETIKÄINEN, HAAPAVEDEN-SIIKALATVAN SEUDUN KUNTAYHTYMÄ, ELINKEINOPALVELUT
Yritysasiamies Markku Pietikäinen
puhui uusien tuotteiden ja palveluiden kehittämisestä yrityksessä. Toiminnan
aloittamisen lähtökohtia ovat 1) asiakas, 2) yrittäjän osaaminen ja 3) tarvikkeet.
Toiminnan aloitusvaiheessa täytyy miettiä, tehdäänkö uusia tuotteita nykyisille
asiakkaille vai uusia tuotteita uusille asiakasryhmille. Voisi myös pohtia, luodaanko
erillinen tuote vai toisen tuotteen osa tai ominaisuus. Asiakkaan löydyttyä
tulisi miettiä mitä osaamista yrittäjällä on. Viimeisenä hankitaan tarvikkeet,
ettei tule hukkainvestointeja.
Tuotteen tai palvelun
kehittämistä on ajateltava markkinanäkökulmasta. Tavoitellaanko kotimaan vai
ulkomaiden markkinoita? Tuotteen markkina-alue voi olla eri kuin tuotanto-alue.
Uuden tuotteen tai palvelun täytyy olla tarpeellinen. Lisäksi sen täytyy olla
huomisen, ei eilisen, tuote. Yleisöstä kommentoitiin, että uuden tuotteen ei
tulisi olla liikaa tulevaisuuden tuote, se ei saa hypätä sukupolven yli.
Tuotteiden markkinoinnissa ja palvelutuotannossa yrittäjän persoonalla on suuri
merkitys. Persoonaa kannattaa kehittää ja huoltaa.
LUONTOLÄHTÖISTEN HYVINVOINTIPALVELUJEN
TUOTTEISTAMINEN
MIIA KÄRNÄ, VIESTINTÄTOIMISTO LAPIN
LOITSU
Miia Kärnä vetää alueellista
kehittämisryhmää Green Care Lappi -hankkeessa. Hänen toimialueinaan ovat Utsjoen
ja Enontekiön kunnat. Kärnä on ollut vetäjänä tuotekehitysklinikoissa, joissa yrittäjät
ovat kehittäneet ja pohtineet omia tuotteitaan ja palveluitaan. Tuotekehitysklinikassa
huomattiin, että yrittäjät tiesivät vain vähän toistensa tuotteista ja
palveluista. Muun muassa siksi yrittäjien tulisi tehdä enemmän toistensa kanssa
yhteistyötä. Sekä Miia Kärnä että muut päivän puhujat pitivät yrittäjien
välistä yhteistyötä tärkeänä.
Palvelumuotoilun näkökulmasta
palvelupolku ja palvelupolun tuokiot ovat tärkeitä. Palvelupolku kertoo, mitä
tapahtuu matkan varrella, kun hyvä idea työstetään tuotteeksi tai palveluksi ja
tehdään siitä asiakkaalle elämys. Yrittäjä ja palvelun ostaja kohtaavat
palvelupolun tuokioissa, joiden avulla voidaan pohtia, mitkä ovat palvelupolun
ongelmat ja kehittämiskohdat.
Luontolähtöisten palvelujen kehittämisessä
on huomioitava 1) palvelun tarve, 2) miten osto tai tilaus tapahtuu ja 3) miten
luontolähtöisyys näkyy osana palvelutilannetta. Perinteisesti palvelujen
kehittämisessä näkökulma on, että mitä yrittäjä osaa tai haluaa tehdä. Uudessa
toimintamallissa palvelutuokioita mietitään sen kannalta, mikä olisi
asiakkaalle paras eli näkökulmaksi otetaan asiakas. Lisäksi olisi hyvä miettiä,
miten palvelu muuttuu kun asiakastyyppi muuttuu. Usein vaikein asia on se, että
miten asiakas löytää palvelun. Tulisi hyödyntää erilaisia markkinointikanavia.
Palvelun vaikutuksia ei aina
muisteta kertoa, vaikka se olisi tärkeää palveluiden markkinoinnissa. Luontolähtöisten
palvelujen markkinoinnissa pitäisi tuoda esille, miten palvelu vaikuttaa
terveyteen (terveysväittämissä täytyy kuitenkin olla tarkkana). Luontolähtöisyys
voi näkyä palvelupolun eri vaiheissa. Yrittäjän oma persoona vaikuttaa
merkittävästi asiakkaan päätökseen ostaa palvelu. Usko omaan tuotteeseen näkyy
sinusta itsestä!
MAAKRAVUSTA MAJAKANVARTIJAKSI
YRITTÄJÄ KAISA-LEENA KORHONEN,
FEMEMARE OY
FemEmare-matkailuyritys
perustettiin toukokuussa 2003. Yrityksen perustajina olivat kaksi aiemmin matkailualan
opetus- ja kehittämistehtävissä työskennellyttä naista. Kaisa-Leena Korhosen yhtiökumppani
jäi pois yrityksen toiminnasta neljä vuotta sitten, ja nykyisin Korhonen toimii
yksin yrittäjänä. Yrityksen palveluvalikoimaan kuuluvat muun muassa kuljetus-, majoitus-,
ruoka- ja ohjelmapalvelut. FemEmaren asiakkaita ovat yritykset, yhteisöt,
ryhmät, matkanjärjestäjät ja yksittäiset matkailijat. Palveluja räätälöidään
asiakkaiden tarpeiden mukaan.
FemEmaren tuotteet perustuvat paikalliseen luontoon, kulttuuriin ja
historiaan. Keskeisessä roolissa yrityksen tuotevalikoimassa ovat paikkoihin
liittyvät tarinat. Tuotekehityksen perustana on kestävä kehitys, mukaan lukien
lähiruoka-ajattelu. Yritys vie asiakkaita Ulkokallan majakkasaarelle, jossa palveluja
ovat muun muassa majoitus-, ravitsemis- ja kokouspalvelut. Saarelle on
vuokravenekuljetus. Lisäksi yritys järjestää vierailuja esimerkiksi Rahjan
saaristoon, Maakallan saaristoon ja Siiponjoelle. FemEmare toimii myös matkanjärjestäjänä,
ja järjestää luontoon, aktiviteetteihin, historiaan, kulttuuriin ja taiteeseen
liittyviä teemallisia matkoja. FemEmaren palveluiden markkinoinnissa tulevat
esille luontolähtöisyys, muun muassa meren kohina, lokkien äänet, suolan tuoksu
ja aistit.
Tuotteistaminen on oman osaamisen
ja resurssien jalostamista asiakkaiden tarpeisiin vastaavaksi myytäväksi
tuotteeksi. Tuotteistamisessa määritellään tuotteen tai palvelun sisältö, hinta
ja käyttöehdot. Tuotetta tai palvelua voidaan muuttaa eri käyttötarkoituksiin
sopivaksi.
KAISA-LEENA KORHOSEN HAASTATTELU, HAASTATTELIJANA MIIA
KÄRNÄ
Miia Kärnä pyysi Kaisa-Leena Korhosta valitsemaan jonkin
yrityksensä tuotteen, jonka palvelupolkua alettiin purkaa. Korhonen valitsi
tuotteeksi Ulkokallan majakkasafarin, jolla tutustutaan saareen ja juodaan kahvit.
Retken kesto on noin kaksi tuntia. Ulkokalla on hyvä päiväretkikohde.
Yleisö sai ehdottaa erilaisia asiakasryhmiä, joille
Ulkokallan majakkasafaria voisi tarjota. Esimerkkejä olivat himokalastajat,
lintuharrastajat, häämatkalaiset ja perhekotinuoret. Valittiin kohderyhmäksi
perhekotinuoret. Kaisa-Leena Korhonen sanoi, että nuoret eivät ehkä itse
valitse majakkasaarta retkikohteeksi, vaan aikuiset valitsevat heidän
puolestaan. Todettiin, että nuorille myydään ikimuistoista retkeä. Saarella
asiat saavat oikeat mittasuhteet myös nuoren kannalta.
Miia Kärnä haastatteli Kaisa-Leena Korhosta, joka vastaili
kysymyksiin aiemman kokemuksen perusteella. Korhonen sanoi, että asiakas löytää
palvelun todennäköisesti suoramainonnan kautta. Asiakas ostaa ja tilaa palvelun
todennäköisesti puhelimen, sähköpostin tai yrityksen internet-sivujen kautta.
Samalla ilmoittaudutaan retkelle. Miia Kärnä ehdotti juttuidean lähettämistä ammattilehtiin.
Ryhmäkoko on maksimissaan 10 henkilöä. Retken hinta on 62 euroa / henkilö, sisältäen
opastuksen, kuljetuksen ja kahvitarjoilun. Retki maksetaan toteutuneen henkilömäärän
mukaan laskutuksella jälkikäteen.
GPS-RETKET YHDISTÄÄ MATKAILUYRITTÄJIÄ
JA VIE IHMISIÄ LUONTOON
TUTKIJA HEIKKI SUSILUOMA,
GPS-RETKET
GPS-retket -retket on osa
Ekointernet Oy:tä. GPS-retkillä retkeilijät liikkuvat paikasta toiseen
GPS-laitteen ja luontovihkosen opastamina. GPS-retket sopivat luonnosta kiinnostuneille,
mukavuudenhaluisille ihmisille, jotka haluavat majoittua mukavasti ja liikkua
luonnossa opastuksen kanssa. GPS-laitteen avulla retkeilijä pääsee helposti ja
turvallisesti luontoon. GPS-retkien asiakkaat ovat yleensä pienryhmiä, mutta
retkille voivat osallistua myös yksittäiset matkailijat ja pariskunnat.
Yritys vie asiakkaita seuraaville
alueille: Lauha-Helvetti, Kalajoki, Lestijoki, Salamajärvi ja Itäraja. Lisäksi
yrityksessä on kehitteillä Erä-Triathlon -tuote, joka on pyöräilyä, kävelyä ja
melontaa sisältävä ”super-ekotuote”. Retkille osallistuvat majoittuvat yleensä maatila-
tai maaseutumatkailuyrityksissä. Retki sisältää usein täysihoidon. Matkailijat
kuljettavat päiväsaikaan mukanaan vain päiväreppua, yritys huolehtii retkeilijöiden
muut tavarat yöpaikasta toiseen. Myös pyörien kuljetuksesta huolehditaan.
Päivän otsikon mukaisesti ohjelma
eteni tajunnan virrasta palvelupolun myötä tähtituotteiksi, joita pohdittiin
Miia Kärnän johdolla ryhmätöissä. Ryhmien ideoina syntyivät GPS-retkiin
liittyen mm. ”luksushäät luonnossa”, sienipaikkojen löytäminen GPS-laitteen
avulla ja ”minibaari katiskassa”.
17.4.2013 KLO 8.30-15.30 TAJUNNAN VIRRASTA TÄHTITUOTTEEKSI
Rantsilan Rosenberg Bed & Breakfast (Sipolantie 25, 92520 Sipola)
Tervetuloa tuotteistus-päiväämme! Päivän aikana kuulemme yritysesimerkkien avulla tuotteispolusta. Mitä tapahtuu matkan varrella, kun hyvä idea työstetään tuotteksi ja tehdään siitä asiakkaalle elämys.
25.3.2013 klo
12.00-16.00 GREEN CARE TUTUKSI -PÄIVÄ
Ohjelma:
8.30 Aloituskahvi
9.00 Tervetulosanat
(Luonnostaan hyvinvoiva
-hanke, Matkailusta nostetta - hanke ja Sienestä on moneksi
-hanke)
9.30 Ajatustenvirrasta
tuotteeksi
(Yritysasiamies Markku Pietikäinen, Haapaveden-Siikalatvan
seudun kuntayhtymä, elinkeinopalvelut)
10.00 Luontolähtöisten
hyvinvointipalvelujen tuotteistaminen (Miia Kärnä, Viestintätoimisto Lapin Loitsu)
11.00 Lounas,
omakustanteinen 12
euroa
11.45 Maakravusta
majakanvartijaksi (Yrittäjä Kaisa-Leena
Korhonen,
femEmare Oy), puheenvuoron jälkeen yrittäjän
haastattelu
13.15 Kahvitauko
13.45 GPS-retket
yhdistää matkailuyrittäjiä ja
vie
ihmisiä luontoon
(Tutkija Heikki Susiluoma, GPS-retket),
puheenvuoron jälkeen yrittäjän haastattelu
15.15 Päivän
koonta
15.30 Tilaisuus
päättyy
Lisätietoja
ja ilmoittautuminen
(myös erityisruokavalio, jos on) 10.4.2013 mennessä:
Miia Latvala miia.latvala@psk.fi tai
puh. 044-3120 568.
Päivä on maksuton.
Päivän
järjestävät:
Luonnostaan hyvinvoiva -hanke (PSK-Aikuisopisto),
Matkailusta nostetta -hanke (Haapaveden-Siikalatvan
seudun kuntayhtymä) ja Sienestä on moneksi -hanke (Maa- ja elintarviketalouden
tutkimuskeskus MTT).
Tyrnävällä lukion
auditoriossa (Meijerikatu 3). MTT:n tutkija Elina Vehmasto avaa Green Care -käsitettä,
mm. mitä se on, miten Green Care rantautui Suomeen ja mitä kaikkea valtakunnallinen
yhdistys Green Care Finland ry tekee. Jatkamme Green Care -aiheen käsittelyä työpajassa, jossa työstämme Green Care -aiheita yrittäjyyden kannalta. Ilmoittautumiset 21.3.2013 mennessä: outi.ruokamo(a)psk.fi tai 044-3120702.
GREEN CARE -RYHMÄ
Kokoamme yrittäjistä, yrittäjiksi aikovista
ja opiskelijoista ryhmän, jonka
kanssa työstämme Green Care -aiheita yritysnäkökulmasta vuoden 2013 aikana eri
teemojen tiimoilta. Muun muassa tuotteistaminen olisi yksi tärkeä aihe. Ryhmän ensimmäinen kokoontuminen on 7.2.2013 klo 15.00 PSK-Aikuisopistolla (Kansankatu 47 B 3.krs,
90100 Oulu). Tervetuloa mukaan kehittämään Green Care -yritystoimintaa!
Green Care -ryhmän ensimmäisessä tapaamisessa oli paljon eri alojen edustajia, ja aloittelimme keskustelua Green Care -yrittäjyydestä. Jatkamme maanantaina 25.2. klo 15.00 PSK-Aikuisopistolla. Tällöin yrityskouluttaja Ari Koski tulee alustamaan aiheesta ja käymme läpi myös GC eettisiä ohjeita.
VUODEN 2012 TAPAHTUMIA:
20.4.2012 klo 8.30-11.00
Luontaishoitojen kouluttaja Salme Koskelo (Koulutus- ja tutkimuskeskus ERC-Innovation) saapuu puhumaan aiheesta "Hyvinvoinnin tuottaminen luonnontuotteiden avulla" Paikka: PSK-Aikuisopisto, Kansankatu 47 B 3.krs, Oulu.
GREEN CARE JA MATKAILU
Miten Green Care toteutuu matkailussa? Mitä kaikkea tämä määrittely pitää sisällään? Onko yrityksesi toiminut jo vuosia luonnossa? Voi olla, että olet jo Green Care -yrittäjä!
Yhteistyötahojen kanssa Green Care ja matkailu -määrittelyä käynnistellään.
Onpas mukavat sivut. Tykkäsin myös tuosta "Luonnostaan hyvinvoiva"- termistä.
VastaaPoistaMatkailusta ajattelen, että tulemme hyvintoimeen nykyisillä maatila-, luonto- ja hyvinvointimatkailun termeillä. Ei ole mitään tarvetta lähteä luomaan gc-matkailun tuotetta. Sen sijaan green care-menetelmistä ja osaamisesta löytyy paljon ammennettavaa näille matkailun osa-alueille.
Ydinkysymys minusta olisi siinä, että mahdollisimman monenlaiset ihmiset pääsevät elvyttämään omaa luontosuhdettaan, ja saavat luontokokemuksia, joita kaipaavat. Palveluita siis vauvasta vaariin.
Kiitos Anja kommentistasi! Mukavaa saada keskustelua tänne sivuillemme!
PoistaOlemme kanssasi samoilla linjoilla, ei ole tarpeen luoda mitään Green care -matkailua, vaan nimenomaan ammentaa Green care -menetelmistä elementtejä matkailupuolelle. Termejä tässä Green care-asiassa on jo tarpeeksi, kun itse Green care-termikin on niin tuntematon, ainakin Pohjois-Pohjanmaalla.
Olemme nostaneet matkailun sivuillemme näkyviin, koska se Green careen yhdistettynä on hyvin monella taholla noussut esiin. Luonto, hyvinvointi, matkailu ja hoiva ovat lähellä toisiaan ja varsinkin maaseudun elinkeinojen kehittämisen kannalta, on yrittäjille tärkeää yhdistää monia aloja. Ei välttämättä niin, että yrittäjä yksin olisi moniosaaja, vaan niin, että yrittäjät toimisivat yhteistyössä ja täten saataisiin monia palveluja maaseudun asukkaille (ja myös matkailijoille) tuotettua.